top of page
fullsizeoutput_6777_edited.jpg

ASHTANGA YOGAKURS - 10 UKER

Ashtanga Yoga - Annenhver torsdag og lørdag

Torsdager - Ledet klasse - partallsuker - 18.00 -19.30 -

Lørdager - Mysore - oddetallsuker  - 09.00 - 11.00

Kurset starter torsd. 26 januar og siste dag er torsd. 20 april.

 

Mysore på lørdager starter med Japa meditasjon kl 09.00. De som ønsker å være med på det må være klare til å starte kl 09, eller så kommer man når man ønsker innenfor tidspunktet 09 til 11 og gjør sin praksis.

 

Mysore er assistert egenpraksis, med andre i en gruppe. Ashtanga yoga var designet som en egenpraksis, hvor man følger sin egen pust, og praktiserer helt på sitt eget nivå.

På Mysore timer får du hjelp fra læreren når du trenger det, og du blir gitt nye øvelser etterhvert som du mestrer de foregående. Du får veiledning og justeringer der du trenger. Dette er en kjempefin måte å få en dypere forståelse for ashtanga yogaen, og å utvikle seg både fysisk og psykisk. Du finner ditt riktige tempo å gjøre serien i, det blir lettere å kombinere pust og bevegelser, og å finne fokuset innover i seg selv, som igjen hjelper deg å roe ned både kropp og sinn.

Det kan høres litt skummelt ut til å begynne med, men det er ikke noe krav om å kunne serien utenat, læreren er der for å hjelpe og motivere. Om man ønsker kan man også ha serien på et ark liggende ved siden av matta for å titte på når man ikke husker neste stilling.  Ved jevnlig egenpraksis/mysore vil du bli overrasket over hvor fort du lærer rekkefølgen i serien. Og når serien etterhvert sitter bedre i kroppen vil du også få mye mer ut av de leda klassene, ved at du kan fokusere mer på pust, bevegelse og fokus innover, istedenfor å lure på hva neste stilling er. Jo bedre deltagerne kan serien på en ledet klasse, jo mindre trenger innstrukøren å si, noe som også fører til mer ro gjennom hele klassen.

 

Japa meditasjon med mantra er en flott måte å slappe av og fokusere og roe sinnet på!

Japa meditasjon kommer innunder to av de åtte lemmene av Ashtanga Yoga, Dharana - konsentrasjon og Dhyana - meditasjon, som er to av metodene som skal hjelpe oss på veien til å stilne og fokuserer sinnet.

Både ord og toner har lydvibrasjoner, og de vibrasjonene kan hjelpe oss å løse opp blokkeringer i kroppen, gjøre oss mer til stede og gi mer energi.

Mest brukte mantra er Aum. Det symboliserer bevissthet og tilstedeværelse.

Ordet mantra er satt sammen av to ord -

manas = sinn

trayoti = frigjøre

Mantra betyr altså å frigjøre sinnet

Mantra meditasjon er en flott måte å slappe av og roe sinnet på. Det er lett å gjøre, og det er mange store helsemessige fordeler. Det kan ta flere økter med meditasjon før du begynner å føle den fulle effekten, men selv en kort, enkelt sesjon kan bidra til å redusere stress og gi deg mer energi.

Pris 2200 kr - Betalingslink vil bli sendt etter påmelding, og plassen blir holdt av etter betaling. Du kan be om å få beløpet delt på to ganger.  Påmeldingsfrist Tirsdag 24. januar! Bindende påmelding! 

Ps! Hvis du ønsker å være med på både dette kurset og rolig yogakurs så får du 25% rabatt på det ene kurset. Forbehold om minimum 6 påmeldte for å starte opp kurset!

Ingen klasse lørdag 18. og 23. feb pga vinterferie og torsdag 6. april pga påskeferie.

 

Datoer for klasser på dette kurset:

Torsdag 26.1 - Ledet klasse

Lørdag 4.2 - Mysore

Torsdag 9.2 - Ledet klasse

Lørdag 4.3 - Mysore

Torsdag 9.3 - Ledet klasse

Lørdag 18.3 - Mysore

Torsdag 23.3 - Ledet klasse

Lørdag 1.4 - Mysore

Lørdag 15.4 - Mysore

Torsdag 20.0 - Ledet klasse

fullsizeoutput_54fd.jpeg

ROLIG YOGAKURS - 10 UKER

Rolig yoga fredager 10.00 - 11.30

Starter fredag 3 februar og siste kursdag  er 24 april.

Niste og kaffe/te etter klassen for de som ønsker. Yogalåva spanderer kaffe og te.

 

På dette kurset vil vi ha fokus på ro, pust og myke rolige yogaøvelser. Det vil også bli noen skånsomme styrkende stillinger. De fysiske øvelsene vil hjelpe oss å løse opp rygg, nakke og hofter og fremme god bevegelighet i muskler og ledd. Pusteøvelsene fremmer en friere og mer naturlig pust, og hjelpe oss å roe ned nervesystemet, kroppen og hode. Vi avlsutter alltid med en god lang guidet avspenning. På dette kurset vil vi ha en rolig og forsiktig tilnærming til den fysiske yogaen, så dette passer også godt for deg som har spesielle hensyn å ta.

Fredag 17 februar og 21 april er nærme nymåne, og det vil det bli en kortere rolig fysisk del , og andre del vil bli yoga nidra.

Yoga nidra er dypdeavspenning.

Nidra betyr søvn og yoga nidra betyr yogasøvn. Det er ikke søvn slik vi vanligvis gjør om natta, men en egen tilstand midt imellom søvn og våkenhet. Vi øver på å finne en dyp avspent tilstand der kroppen er i ro og hviler, mens sinnet er våkent og tilstede -det er der du er rett før du sovner til vanlig.

Ved nymåne opplever mange at de er litt mer slitne, tyngre i kroppen og innadvente. Det er en perfekt tid for å vende fokuset mer innover og unne seg ekstra ro og hvile. Altså nydelig tid for dypdeavpsenningen yoga nidra.

Pris 2200,-

Betalingslink vil bli sendt etter påmelding, og plassen blir holdt av etter betaling. Du kan be om å få beløpet delt på to ganger. Påmeldingsfrist tirsdag 31 januar. Bindende påmelding! Ps! Hvis du ønsker å være med på både dette kurset og Ashtanga yogakurset så får du 25% rabatt på det ene kurset. Ingen yoga 24. februar pga vinerferie og 7. april pga påskeferie. Forbehold om minimum 6 påmeldte for å starte opp kurset

fullsizeoutput_54fd.jpeg
Yogalåva_logo_4.png
bottom of page